Bountybitar

 
 
En av mina favoritsaker att ge bort i present är hemgjort godis. Delvis för att det känns roligare att ge bort någonting som man har lagt ner tid och omsorg på och delvis för att det alltid blir så uppskattat. Dessa bountybitar gjorde jag i påskas och la i påskägg som gavs till nära och kära. De blev minst sagt väldigt uppskattade. Kokos och choklad är ju alltid en vinnande kombination. Lägg till en kolaton och man har en riktig fullträff :) Jag använder en halvmörk choklad till mina bountybitar men det är självklart en smaksak ;) I detta fall orkade jag inte temperera chokladen utan använde mig av en betydligt simplare metod som ändå ger en fin yta på chokladen. Instruktionerna till detta finns i receptet.
 
 
 
Bountybitar ca 30 st
1 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl strösocker
25 g smör
4 dl kokosflingor
200 g 55% choklad
ev. kokosflakes att dekorera med
 
Koka ihop grädde, sirap, socker och smör i en tjockbottnad kastrull i ca 5-10 minuter på medelvärme tills den börjar tjockna. Ta från värmen och rör i kokosflingorna. Rör till en tjock massa och låt svalna och stelna i kylskåp. Forma därefter bitar av kokosmassan och ställ tillbaka dem i kylen för att bli riktigt kalla. Hacka under tiden chokladen och smält hälften av chokladen över ett vattenbad. Ta därefter den smälta chokladen från värmen och rör ner resterande choklad. Låt all choklad smälta samman. Doppa därefter kokosbitarna i chokladen och lägg dem på bakplåtspapper. Dekorera ev. med kokosflakes och låt chokladen stelna.

Kommentera här: