Lemon Curd

 
Här kommer ett recept på någonting av det godaste jag vet. Lemon Curd. Det är sååå gott! Som fyllning i tårtor, ringlat över vaniljglass eller som pålägg på nyrostat bröd. Den sötsyrliga krämen passar till så mycket och är förvånansvärt enkelt att göra. Jag blev förvånad när jag insåg hur snabbt och lätt det är att göra. Och den slår köpt Lemon Curd med hästlängder.
 
De flesta använder smör i sin Lemon Curd men mitt recept saknar denna ingrediens av den enkla anledningen att jag tycker det blir godast så. Den blir lite lösare i konsistensen än vanlig Lemon Curd men det har aldrig stört mig. Den friska smaken väger upp den lilla detaljen. Testa och se om du håller med ;)
 
LEMON CURD ca 3 dl
Skal från 2 stora citroner
Saft från 2 stora citroner (ca 1 dl)
2 ägg
1 - 1,5 dl strösocker
 
Riv skalet från citronerna och pressa ur saften ur dem. Vispa ihop skalet och saften med äggen och sockret i en rostfri bunke eller en bunke av porslin. Koka upp en kastrull med vatten. Placera skålen över det kokande vattnet och vispa konstant så att ägget inte koagulerar. Fortsätt vispa tills krämen har tjocknat. Ta skålen från kastrullen och fortsätt vispa några minuter tills skålen har svalnat något. Låt svalna och förvara sedan i kylskåp.

Kommentera här: