Kanelsnurror

Jag funderade ganska länge på vad detta mitt första inlägg på denna blogg skulle handla om. Till slut kom jag fram till att det bara finns ett självklart svar. Kanelsnurror. Anledningen till detta är flera. Delvis för att detta är ett recept som är framarbetat under lång tid och väl beprövat, delvis för att det är otroligt gott och delvis för att detta är någonting som går hem hos alla. Jag menar vem tycker inte om en nybakt, doftande, varm bulle? Jag har hittills inte träffat någon som inte har älskat dessa bullar. Jag gör alltid snurror istället för klassiska kanelbullar. Detta delvis för att fyllningen födelas bättre och delvis för att det var såhär min mamma gjorde dem när jag var liten. Nog pratat. Här är receptet :)
 
 
Kanelsnurror:
Deg:
5 dl mjölk
50 g jäst2 tsk nystött kardemumma
1/2 tsk salt
1 dl vit sirap
1 ägg
150 g rumsvarmt smör
ca 12-14 dl vetemjöl
 
Fyllning:
150 g rumsvarmt smör
2 msk malenkanel
1 1/2 dl strösocker
 
+ ett ägg och pärlsocker
 
Värm mjölket till 37 grader (fingervarmt). Lös jästen i mjölken och blanda i kardemumma, salt, sirap och ägg. tillsätt därefter smöret och börja arbeta i mjölet lite i taget. Degen ska vara ganska fast men lite kladdig. Arbeta degen i ca 10-15 minuter och låt den därför jäsa övertäckt i 30-40 minuter. Blanda under tiden ihop fyllningen.
 
Sätt ugnen på 225 grader och kavla ut hälften av degen till en rektangel som är ca 1/2 cm tjock. Bred ut fyllningen över hela rektangeln och vik den dubbel så att det blir en långsmal rektangel. Skär remsor av degen och tvinna ihop dem två och två och forma snurror. Upprepa proceduren med resterande deg. Jäs snurrorna övertäckta i 30-40 min. Pensla därefter med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda 8-10 minuter, Låt svalna på galler.
 
 
 

Kommentera här: